Is de Consumentenbond wel echt onafhankelijk?

Consumentenbond wel onafhankelijk

De Consumentenbond noemt zichzelf onafhankelijk en zet zich officieel in voor consumenten. Ze doen zelf onafhankelijk onderzoek naar winkels, bedrijven, diensten en producten. Regelmatig brengen ze de resultaten van hun eigen testpanel naar buiten. Maar is de Consumentenbond wel echt onafhankelijk?

Geen winstoogmerk of subsidie

Eén van de belangrijkste voorwaarden van de Consumentenbond als organisatie is dat ze onafhankelijk zijn. Daarom hebben ze als stichting geen winstoogmerk of subsidie. Alle inkomsten die ze verdienen stoppen ze direct in tests, onderzoeken en het helpen van de leden. Het geld wordt ook gebruikt om misstanden van bedrijven en producten aan de kaak te stellen. Ze proberen daarmee nog meer producten en diensten te testen.

Onderzoeken

Voor de onderzoeken die gedaan worden door de Consumentenbond zijn regels opgesteld. De regels zijn afgesproken en officieel vastgelegd met het MKB en VNO-CNW. Daarnaast is de Consumentenbond altijd open in de manier van testen, meetresultaten per aanbieder en opgestelde vragenlijsten. De werkwijze staat gewoon online en hierin proberen ze zo transparant mogelijk in te zijn.

Geld bij doorklikken naar websites en collectieven

De Consumentenbond verdient niet alleen geld met het lidmaatschap van leden. Als een product als beste getest wordt kan je het bestellen via de Consumentenbond. Je kan via de website doorklikken naar de site van het product en dit product aanschaffen. Per sale of lead krijgt de Consumentenbond geld. Hierbij wordt een vast bedrag afgesproken. Doordat de Consumentenbond geen winstoogmerk is gaan ze niet expres dure producten promoten. De inkomsten uit dit soort sales worden direct in de werkzaamheden gestopt.

Vertrouwen en een uitstekend imago

De Consumentenbond heeft inmiddels al jaren het vertrouwen van de consument gewonnen. Ze staan bekend als betrouwbaar en onafhankelijk. Ze zullen er dan ook alles aan doen om dit te blijven waarborgen. Hierdoor zullen ze niet snel een misstap doen om consumenten op te lichten met een verdienmodel.